Amanda Werner

2016-03-22
22:22:13

En dag kvar sedan 6 dagars ledighet

Hej på er! 
 
Igår kväll var vi inne i stan och kollade på proccesionerna. Jag mötte upp Else-Linn och Kathrine klockan 19 på Plaza de la Merced och så gick vi runt för att hitta ett bra ställe att sätta oss för att kunna se proccesionerna. Vi tänkte först gå till en takterass men det visade sig vara lättare sagt än gjort för när vi närmade oss hotellet så var det fullknökat med folk då en proccesion snart skulle passera. Så det var bara att vända och hitta ett annat ställe. Det slutade med att vi fick riktigt bra platser. Vi satt på en bar och pratade och åt lite smått och kollade på alla proccesioner som passerade förbi. Vid 22.30 kände vi att vi hade fått nog så vi började så smått försöka ta oss hem. Det var dock lättare sagt än gjort, vi trodde vi hade en jättebra plan men det hade vi inte. Vi råkade nämligen gå typ rakt in i proccesionerna igen så det slutade med att vi fick ta alla små bakgator genom hela centrum för att tillslut komma ut på andra sidan, där vi kunde korsa en proccesion (där man fick passera) och då kunde ta oss till bussen. Hade en trevlig kväll i alla fall och de troner som de bär runt på är rätt imponerande måste jag säga! Den med Maria var helt sjukt stor, vi blev lite förvånade över att den var större än den med Jesus på men det var den! 
 
Här är en av tronerna de bar igår, ni ser ju hur många som hjälps åt att bära den liksom. Bilden lånade jag från Google. I övrigt så ser de väldigt skumt ut ibland också då de dräkter de har på sig ser ut som dräkter från Ku Kluks klan, se bilden nedan. Här symboliserar de dock ett helgon som jag inte kommer ihåg namnet på just nu! 
 
Idag har varit en lugn dag. Efter skolan så fick jag pratat med studierektorn om det var okej om jag var borta måndag-tisdag nästa vecka och det var inga problem för min "klasslärare" tyckte jag var så duktig och hänger med mycket bra. Dessutom så kommer vi efter imorgon var klar med all grammatik och det blir mycket mer konversation vilket innebär att man inte missar lika mycket om man är borta 1 dag eller 2. Dessutom nämnde hon att jag kommer vara på denna nivån i minst 4 veckor så det blir nog bra. Så mamma och Simon nu får ni dras med mig hela dagarna! ;) 
 
I övrigt har jag inte gjort mycket som sagt. Var och tränade på gymmet en sväng efter skolan och efter det så har jag lagat middag och pluggat lite och nu är planen att gå och lägga sig i tid. Jag har varit trött nu så länge så det är dags att börja försöka lägga sig lite tidigare ibland men det är så svårt, man hittar på så mycket mer här. 
 
Jaja, slutpratat för nu, vi hörs en annan dag! 
 
PS. Mina tankar ligger hos alla dem i Bryssel idag och jag försöker hålla mig uppdaterad så gott det går via spanska och svenska nyheter. 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: