Amanda Werner

18:44:50

Marbella och Puerto Banus

Hej hej!

Igår var vi som nämnt tidigare på besök i Marbella. Vi tog bussen vid 9 från Malaga busstation, och hetsade som tokar eftersom vi missade den bussen vi skulle ta hemifrån till busstationen då den var några minuter tidig. Vi hann dock och kunde pusta ut på bussen till Marbella som tog ca 50 minuter. Väl framme åkte vi in till Marbella centrum och sedan gick vi ner till hamnen där, och gick en bit längs med strandpromenaden. Mycket fint och vi tog en hel del kort under tiden. Sedan var det dags för dagens första matstopp, eller fikastopp kanske mer är en korrekt benämning. Vi stannade nämligen till på ett cafe och åt churros, sött och gott! Skönt med ett litet break för att vila fötterna innan det var dags att gå hela dagen lång. Vi fortsatte utforska Marbella centrum som dock inte riktigt var så stort som vi hade tänkt oss och det fanns därmed inte heller så mycket att se. Det vi kollade in var dock en historisk trädgård och mitt i den låg tjurfäktningsarenan. Tyvärr var det inte öppet så vi kunde gå in och kolla utan fick bara se på den utifrån och att påstå att det är något särskilt att se på är lite överdrivet haha. Vi fortsatte sedan vår lilla tur till de äldre delarna av Marbella stad som var riktigt mysigt. Vi spenderade någon timme med att gå runt, kolla in Plaza de los Naranjos och kyrkan som ligger i närheten samt tog kort. Kyrkan var inte det mäktigaste jag sett men den var fortfarande stor och mest imponerad blev jag av det konstvärk som var framme vid altaret. Det var mäktigt i guld och verkligen bra hantverk. Det var väldigt interessant och kul att göra en utflykt.
Churros

När klockan började närma sig 12.30 tog vi bussen till Puerto Banus vilket tog ungefär 20 minuter. Helt knökfull med folk och det var tydligt att Puerto Banus var det ställe som många turister ville se. När vi kom dit så motsvarade det helt vår förväntningar på hur Marbella skulle vara, mycket rika människor, fina bilar och fina båtar. I Marbella centrum såg det nämligen inte riktigt ut så utan människor var normalt klädda och husen var inte så där jätteimponerande. Men tillbaka till Puerto Banus. Först gick vi förbi stranden ut på en pir och bara njöt av lugnet och att se fina båtar. Sedan gick vi in på själva huvudgatan i hamnen där alla dyra butiker, så som Dolce & Gabbana, Michael Kors och Gucci låg. Vi kollade lite i butikerna, kollade på människorna och alla de fina bilarna som stod parkerade utefter vägen. Vi gick längst bort i hamnen där de största båtarna låg och vissa kunde man inte ens kalla för båt utan det var mer en färja, så stora var vissa. Just för tillfället så låg det dock inte sååå många båtar i hamnen troligtvis för att det är lite av lågsäsong. När vi börjar närma oss sommaren blir det nog fullt hus. Vid 15-tiden var det dags att äta en sen lunch och det fick bli en pizza på en dyr restaurang (allt är dyrt i Marbella). Pizzan var dock jättegod och jag åt en med färsk spenat, mozzarella och parmesan. När vi ätit färdigt gick vi till stranden och hängde där innan det var dags att ta sig till busstationen för att ta bussen hem till Malaga klockan 18.30. Väl hemma handlade vi lite mat på mataffären på tåg/busstationen innan vi åkte hem.

En väldigt lyckad dag! Det var roligt att göra en liten utflykt och mer sådant ska det bli! Ska se till att fixa ett inlägg med lite bilder så de kommer upp imorgon när jag är i skolan.

Hasta luego!
2016-01-29
15:29:00

Chiquitita dime por que..

Som ni kanske förstod av rubriken så är det den spanska versionen av låten Chiquitita (ABBA) som börjar såhär. Har lyssnat på den flera gånger under veckan och har den nu på hjärnan haha, men den är bra. Vår ena lärare tyckte att det var jättebra träning för uttalet att lyssna på ABBA då alla deras sånger (i princip) finns på spanska och dessutom har de bra uttal så när jag suttit och pluggat eller varit ute och gått har jag haft deras låtar i lurarna.

I övrigt har jag inte så mycket att säga, gårdagen var väldigt lugn, gjorde inte så mycket mer än att plugga och skicka iväg papper till CSN. Skönt att ha en en dag där man bara kunde vara hemma och ta det lugnt. Jag pluggade inför provet som jag hade idag men hade lite svårt att koncentrera mig så gjorde de övningarna jag tänkte och sen stängde jag ner böckerna och drack te (ur en riktig kopp, wihooo) och somnade tidigt istället.

Idag hade vi som sagt ett test och det gick ganska bra förutom skrivdelen som gick skitdåligt då jag blandade ihop när jag skulle använda två olika tempus.Så jag klarade provet och kunde gå vidare om jag ville, men jag kände att eftersom skrivdelen inte gick så bra så sitter det ju inte riktigt och därmed så bestämde jag mig för att repetera. Det som är bra är att vi bara är 4 i klassen nu och alla ska repetera denna nivå igen, alltså så kommer vi kunna lägga mer tid på att utveckla pratet under nästa vecka eftersom vi redan haft en genomgång på grammatiken. Det tycker jag känns jättebra då jag inte känner mig helt bekväm med att prata i dåtid även om jag är ganska säker på att fylla i verbformerna på ett grammatikprov. Ska dessutom skriva en liten text och lämna in varje dag som min lärare kommer att rätta för att på så sätt förbättra mitt skrivande vilket även kommer att leda till att jag blir bättre på att prata.

Köpte havregryn igår så nu är det dags att börja äta något annat än mackor till frukost och lunch. Dagens lunch blev havregrynsgröt med ett ägg i (för er som undrar så smakar det helt som vanligt och är inte äckligt alls), mandelmjölk och även 2 knäckebröd med ost. Mums!

Nu under eftermiddagen ska vi åka in till stan och hänga ett gäng tjejer där innan vi ska ut och äta middag och eventuellt ta en drink. Ska även kolla upp en grej angående vilken buss vi ska ta imorgon bitti för då bär det av till Marbella! Samma gäng tjejer som ska äta middag ikväll ska med till Marbella imorgon och planen är att vi tar bussen härifrån Malaga vid 9 och sedan att komma tillbaka under kvällen. Är jättetaggad och tror att det kommer bli jättekul! Vi har även börjat planera för att åka till Madrid en helg (fre-sön) i mars. Hade varit grymt roligt att åka dit så jag hoppas att alla som sagt att de vill åka faktiskt också säger det när det kommer till kritan, men tror åtminstone några av oss kommer att slå slag i saken och göra det.

Nu ska jag hitta på lite grejer här nere så hörs vi på söndag med update från Marbella.

2016-01-27
18:27:43

Dagens äventyr

Idag efter skolan så åkte jag och Sophie snabbt hem för att lämna av en kasse med mat som hon hade fått av ett holländskt par som går i hennes klass. De ska nämligen lämna sin lägenhet idag och har hyrt en bil för att köra runt på lite sightseeing innan de åker hem igen på söndag, vi tackar och tar emot! Efter det så tog vi bussen till stan för att sedan ta tåget till Placa Mayor där även IKEA ligger. Ett besök på IKEA är helt enkelt det vi har ägnat eftermiddagen åt, superkul!

Var ju bara tvungen att ta en bild där man såg IKEA-märket haha.
 Köttbullarna var supergoda!

Vi började med att gå igenom butiken och köpte det vi behövde. Målet med dagen var att köpa tekoppar samt även ett decilitermått och en plastbunke. Sagt och gjort och vi hittade det vi behövde och även lite extragrejer hamnade i korgen, bland annat en stekspade (hur lagar man mat utan stekspade?), en klädroller och ett badlakan som jag kan ha på stranden eftersom jag helt hade glömt att ta med det. När vi väl var klara åkte vi upp till restaurangen för att äta lite då vi inte ätit lunch innan vi åkte utan bara en frukt och en bar. Jag tog köttbullar och Sophie åt lasagne, hur gott som helst med lite svensk husmanskost igen! Efter det, innan det var dags att åka hem var jag bara tvungen att kolla in matavdelningen, det var en stor anledning till varför jag tyckte vi skulle åka dit för att köpa grejerna vi behövde haha. Väl där fanns det en hel del grejer, massa godis - faktiskt både marabou rolls och lösgodis, knäckebröd, skorpor, lax, sill, almondy-tårtor, bröd, frysta våfflor och pannkakor. Ja en hel del helt enkelt. Blev lite besviken över att de inte hade lingongrova (vilket jag vet att de har i USA) utan bara tunnbröd men det är i alla fall inte baguette haha. Här kommer en bild på några av grejerna jag köpte.

Nu ska vi iväg till en kompis för att laga middag så vi hörs någon annan dag!