Amanda Werner

2016-02-18
13:42:00

Alcazaba och Gibralfaro

Natten till igår var det svinkallt här i Malaga. Var tvungen att ha på mig hoodtröja och mjukisbyxor när jag sov.. Kom upp på morgonen och det var superkallt i hela lägenheten.. Någon hade nämligen stängt av det enda elementet vi har (vi brukar göra det på natten då det är elektriskt men nu är det så kallt så det måste vara på hela tiden) och det var bara 2 grader när vi gick till bussen - ni kan ju tänka er hur kallt det var inne haha. Men men, under dagen blev det fint väder och mycket sol så på eftermiddagen var det så man kunde gå i bara kofta ett tag. 
 
Efter skolan åkte vi direkt hem för att äta lite lunch innan vi styrde stegen in mot stan och Castillo de Gibralfaro vilket är en borg/ett slott från vilket man har väldigt bra utsikt över staden och därmed kunde man även upptäcka fiender på långt håll. Det ligger uppe på en höjd och det är ganska brant upp dit = vi fick lite träning på köpet. Utsikten över staden och även på väg upp mot slottet är helt fantastisk, du kan verkligen se Malaga från alla håll. Väl uppe på toppen mötte vi upp Lukas (jag, Ali och Sophie) och gick runt och kollade. De har vissa delar som är mer som museum men det allra finaste är utsikten. Vi stannade till på en bar där och åt en muffins (min var med äpple/kola) för att fylla på med energi, innan vi gick hela vägen ner igen och in till Alcazaba vilket också är någon typ av slott lite nedanför Gibralfaro. När vi gick runt där inne påminde det lite om Alcazar i Sevilla men det var mycket mindre. Enligt min åsikt var det dock inte särskilt speciellt och det tror jag ingen av oss tyckte för vi stannade där bara en kort stund. Klockan hade nu hunnit bli 17 och vi bestämde oss för att gå bort mot ett hotell mitt i centrum av staden för att ta något och dricka samt äta något litet på deras takterass. Hotellet heter Mariott och enligt utsägo är det den restaurang där du har bäst utsikt över Malaga. Och jag kan bara hålla med! Utsikten är helt fantastisk och restaurangen/baren är inte så dum den heller. Det var perfekt att gå dit på en onsdag för då fick man plats, på helger är det nämligen nästintill helt kört att komma upp då det är fullt hela tiden. Det är lite dyrare än övriga barer och restauranger här, men det var också väntat, jag var faktiskt förvånad över att det inte var dyrare. Tror vi betalade ungefär 1,5-2 euro mer i genomsnitt på de saker vi köpte, inte så farligt tycker jag! Det var en väldigt bra dag måste jag säga där vi hittade på mycket grejer och var lite mer som turister igen. 
 
 
Jag åt en chupata med skinka och tomat, väldigt god! Här ser den ganska stor ut men det är alltså en liten minibaguette kan man säga. Den är i samma storlek som en lite mindre fralla.
 
 Utsikten där vi satt, är dock ännu bättre vy åt andra hållet också, men har ingen bild därifrån tyvärrr. 
 
När vi kom hem från stan gjorde jag direkt min läxa lite snabbt innan jag drog iväg till gymmet. Klockan hade redan hunnit bli 20 innan jag körde igång så därför körde jag ett kort pass. Gick/sprang lite på löpbandet först innan jag körde två tabator, en med planka och russian twist, den andra med höftlyft. Var riktigt jobbigt och jag var klar (inkl. stretching) på 35 minuter. Kort men effektivt. Gick hem och slängde ihop en pasta med tomatsås, fetaost och serranoskinka till middag. Kollade lite på tv innan jag gick och lade mig hyfsat tidigt för att vara här alltså ungefär vid 22.45. 
 
Español: Ayer visité Alcazaba y el Castillo de Gibralfaro con mis amigos Ali, Lukas y Sophie. Fuimos después de la escuela pero almorzamos en casa antes de caminamos hasta el centro. Es un caminante de approximamente 15 minutos. Me gusta el Castillo de Gibralfaro más de Alcazaba porque en mi opinion es más interesante y tambien más bonito que el Alcazaba. La vista de Gibralfaro es maravilloso. Después fuimos a Mariott Hotel para tomar algo. Tomé una Coca Cola y una chapata. Me gusta mucho la chapata y ayer fue la primera vez que comí pero no es la última.  
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: