Amanda Werner

2016-01-20
21:54:00

La lengua de las mariposas

Hola! 
 
Igår efter skolan gick jag med två svenska tjejer, Linn och Lina till Tuk tuk som är en asiatisk restaurang precis nedanför skolan för att äta lunch då vi hade blivit rekommenderade kycklingsoppan. Vi satt och pratade där ett tag och maten var supergod och det var inte så dyrt heller så ska lätt gå dit igen! 
 
Jag åt kycklingsoppa med svamp gjord på kokosmjölk. 
 
Efter det gick jag hem till lägenheten och mötte även upp Sophie på vägen, hon och två andra skulle tillbaka till skolan klockan 16 för att kolla på den spanska film som visades så jag bestämde mig för att hänga med. Vi gick till skolan och det är en promenad på 27 minuter, så bestämde mig för att börja gå hem oftare då det egentligen inte är så långt. Filmen var på spanska med spansk text vilket gjorde det lite lättare att hänga med, att jag redan hade sett filmen en gång gjorde ju också en del kanske (tror jag har sett den på spanska lektionerna i Sverige). Det känns som att det var en bra möjlighet att kombinera att lära sig spanska och göra något kul samtidigt. Filmen heter "La lengua de las mariposas" och är så fin men samtidigt ganska hemsk. Den utspelar sig i en liten by i Spanien bara några månader innan inbördeskriget (alltså under 1930-talet) och visar relationen mellan en liten pojke och hans lärare som försöker lära honom allt han kan. Tyckte filmen var mycket bra och rörande och skådespelaren som spelade den lilla pojken var verkligen jättebra! Så filmen rekomenderar jag verkligen!
För er som vill se filmen heter den "Butterfly" på engelska och "Fjärilens tunga" på svenska. 
 
Efter  det satte jag mig med min dator för att ladda ner lite filmer/serier på Viaplay för att kunna kolla offline på de i lägenheten men det funkade tyvärr inte då jag inte befann mig i Sverige och därmed inte kunde logga in på mitt konto, var fruktansvärt frustrerad där ett tag haha. Men ska se om jag kan komma ner någon annan lösning, anledningen till att jag inte kan kolla på film/serier i lägenheten nu är att vårt internet är begränsat till 35 GB i månaden vilket inte räcker långt om man ska streama grejer. Därför har vi bestämt att ingen får streama grejer utan man får surfa på nätet, skypa och ringa via Messenger/Viber. 
 
Det blev en lugn kväll igår. När jag kom hem så gjorde jag min läxa, lagade mat (kyckling i currysås med ris) och sedan gick vi båda och la oss tidigt. Jag la mig tidigare än vanligt men var fortfarande ganska trött när jag vaknade nu på onsdag morgon. Det blir nog tidig sänggång idag med. 
 
Berättar mer om min onsdag i ett annat inlägg! 
Kommentar:
2016-01-21 @ 20:27:04

Verkligen en jättefin film!

Svar: Jaa kan inte annat än att hålla med :)
Amanda Werner

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: