Amanda Werner

2016-02-17
12:00:00

En lite annorlunda förklaring

Igår gick vi igenom en nytt tempus, nämligen presente del subjuntivo (presens konjunktiv). Ett tempus som vi inte har eller rättare sagt som vi inte använder på samma sätt i svenskan. Det var lite krångligt att förstå med den vanliga förklaringen och vi fick inte riktigt ordning på hur det skulle användas så då passade vår påhittiga lärare Pilar på att försöka illustrera detta med en liten bild och en saga. VI var självklart medvetna om att hon troligtvis har gjort det massor av gånger innan men det funkar ju så då är det klart man ska fortsätta med det vinnande konceptet. Såhär såg det då ut på tavlan efter ett tag: 
 
 
Den här bilden hjälper väl kanske inte er överhuvudtaget och för er kanske det inte är logiskt alls, men det hjälpte faktiskt mycket och nu tror jag att vi allla tre har koll på vad som skiljer sig mellan infinitiv och konjunktiv. Tycker det är så bra att lärarna här försöker att vara påhittiga och försöker förklara saker på olika sätt om man inte hänger med. Självklart finns det både bättre och sämre lärare som på vilken skola som helst men de två som vi har allra mest, Pilar och Luisa gillar jag jättemycket. Så det är väldigt skönt! 
 
Vi pratade förövrigt om bloggar och sociala medier en stund idag på lektionen och när Pilar fick reda på att jag hade en blogg om min tid här i Malaga så ville hon självklart se den så nu har den fått lite uppmärksamhet i klassrummet också haha. Tog med mig hennes tips vilket var att jag skulle avsluta varje inlägg med några meningar på spanska. Enligt hennes åsikt behöver de varken vara långt eller komplicerat men det kommer att hjälpa min spanska om jag gör det. Så hädanefter kommer inläggen avslutas med ett några rader på spanska. örja skriva även lite grann på spanska (lätta meningar) så jag ska från och med nu försöka avsluta varje inlägg med att skriva några rader på spanska. Kan det förbättra min spanska så ska jag göra det! 
Kommentarer:
2016-02-17 @ 12:31:34
#1: E

Ser fram emot spanskan ;)

Svar: Haha jaa, du lär ju förstå vad jag menar till skillnad från min familj ;)
Amanda Werner

2016-02-17 @ 21:44:21
#2: Anonym

Hmm.... Får be Simon översätta😀

Svar: Jaa haha
Amanda Werner

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: