Amanda Werner

2016-03-24
22:25:35

Jueves santo

Idag är det alltså skärtorsdagen och jag sitter just nu i soffan och bloggar och har på tvn som visar processionerna i Malaga i bakgrunden. Även om det är coolt att se dem i verkligheten så måste jag ju säga att man ser betydligt bättre här på tvn eftersom man inte behöver knö med 100 000-tals andra människor på gatan för att få se något. 
 
Igår var vi ute och vi började med att gå runt och kolla på de olika processionerna och när klockan närmade sig 11 bestämde vi oss för att vi sett tillräckligt och gick till en bar istället. Processionerna börjar runt 16 och sedan slutar de mitt i natten, igår höll den sista på ända till 4.30 på morgonen. Vi satt i alla fall på baren och träffade upp lite fler kompisar innan vi drog vidare till Sala Wenge, klubben där de har en blandning mellan reggaton (spansk musik) och kända internationella hits. En kul klubb att blanda upp med då och då. Vi fick dock sätta oss på en annan bar för att vänta lite innan vi kunde gå till klubben då vi kom mitt i en procession och då får man inte korsa huvudgatan. Vi hade en jätterolig kväll i alla fall och jag var inte hemma förrän 5.30. 
 
I övrigt tror vi att Antonio Banderas gick med i en procession igår då den kyrkan som han tillhör var den enda processionen med poliseskort. Det är något vi dock inte fått bekräftat än men förhoppningsvis har lärarna någon information om det i nästa vecka. Han har nämligen gått med i processionerna tidigare år och han är här i Malaga fram till på söndag, därmed sagt att det är möjligt att han var med igår haha. 
 
Idag har varit en väldigt lugn dag, vaknade upp vid 14 och missade därmed möjligheten att gå till konsulatet för att hämta ut de papper jag behöver för att beställa nytt körkort men jag får helt enkelt göra det på tisdag istället. De har nämligen bara öppet mellan 10-13 och imorgon är det stängt eftersom att det är påsk. Jag gjorde pannkakor till frukost och sedan åkte jag och Sophie till skolan där vi mötte upp de andra som låg vid poolen där. Vi hängde där hela eftermiddagen och tog det lugnt och sedan passade vi på att äta lite i skolan innan vi åkte hem. En kebab till middag blev det, billigt och bra! Nu ska jag fortsätta kolla på processionerna här på tv innan jag ska gå och lägga mig. Imorgon ska vi åka till Torremolinos för att hänga på stranden och på kvällen ska vi ut och käka middag innan vi ska kolla på ännu lite fler processioner. Imorgon släcker de ner hela staden under ett tag och det enda som lyser upp stan är ljusen som de bär med sig i processionerna. Tror det kommer bli riktigt coolt. 
 
Vi hörs! Ha en trevlig påsk! 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: