Amanda Werner

18:44:50

Marbella och Puerto Banus

Hej hej!

Igår var vi som nämnt tidigare på besök i Marbella. Vi tog bussen vid 9 från Malaga busstation, och hetsade som tokar eftersom vi missade den bussen vi skulle ta hemifrån till busstationen då den var några minuter tidig. Vi hann dock och kunde pusta ut på bussen till Marbella som tog ca 50 minuter. Väl framme åkte vi in till Marbella centrum och sedan gick vi ner till hamnen där, och gick en bit längs med strandpromenaden. Mycket fint och vi tog en hel del kort under tiden. Sedan var det dags för dagens första matstopp, eller fikastopp kanske mer är en korrekt benämning. Vi stannade nämligen till på ett cafe och åt churros, sött och gott! Skönt med ett litet break för att vila fötterna innan det var dags att gå hela dagen lång. Vi fortsatte utforska Marbella centrum som dock inte riktigt var så stort som vi hade tänkt oss och det fanns därmed inte heller så mycket att se. Det vi kollade in var dock en historisk trädgård och mitt i den låg tjurfäktningsarenan. Tyvärr var det inte öppet så vi kunde gå in och kolla utan fick bara se på den utifrån och att påstå att det är något särskilt att se på är lite överdrivet haha. Vi fortsatte sedan vår lilla tur till de äldre delarna av Marbella stad som var riktigt mysigt. Vi spenderade någon timme med att gå runt, kolla in Plaza de los Naranjos och kyrkan som ligger i närheten samt tog kort. Kyrkan var inte det mäktigaste jag sett men den var fortfarande stor och mest imponerad blev jag av det konstvärk som var framme vid altaret. Det var mäktigt i guld och verkligen bra hantverk. Det var väldigt interessant och kul att göra en utflykt.
Churros

När klockan började närma sig 12.30 tog vi bussen till Puerto Banus vilket tog ungefär 20 minuter. Helt knökfull med folk och det var tydligt att Puerto Banus var det ställe som många turister ville se. När vi kom dit så motsvarade det helt vår förväntningar på hur Marbella skulle vara, mycket rika människor, fina bilar och fina båtar. I Marbella centrum såg det nämligen inte riktigt ut så utan människor var normalt klädda och husen var inte så där jätteimponerande. Men tillbaka till Puerto Banus. Först gick vi förbi stranden ut på en pir och bara njöt av lugnet och att se fina båtar. Sedan gick vi in på själva huvudgatan i hamnen där alla dyra butiker, så som Dolce & Gabbana, Michael Kors och Gucci låg. Vi kollade lite i butikerna, kollade på människorna och alla de fina bilarna som stod parkerade utefter vägen. Vi gick längst bort i hamnen där de största båtarna låg och vissa kunde man inte ens kalla för båt utan det var mer en färja, så stora var vissa. Just för tillfället så låg det dock inte sååå många båtar i hamnen troligtvis för att det är lite av lågsäsong. När vi börjar närma oss sommaren blir det nog fullt hus. Vid 15-tiden var det dags att äta en sen lunch och det fick bli en pizza på en dyr restaurang (allt är dyrt i Marbella). Pizzan var dock jättegod och jag åt en med färsk spenat, mozzarella och parmesan. När vi ätit färdigt gick vi till stranden och hängde där innan det var dags att ta sig till busstationen för att ta bussen hem till Malaga klockan 18.30. Väl hemma handlade vi lite mat på mataffären på tåg/busstationen innan vi åkte hem.

En väldigt lyckad dag! Det var roligt att göra en liten utflykt och mer sådant ska det bli! Ska se till att fixa ett inlägg med lite bilder så de kommer upp imorgon när jag är i skolan.