Amanda Werner

2016-02-26
19:39:20

Veckan som varit

Har inte bloggat så jättemycket om vad jag har hittat på denna vecka så tänker att jag kör en liten sammanfattning. Kan säga att jag under hela veckan har varit förkyld och värst var det på måndagen, nu är jag bara lite täppt i näsan så det går åt rätt håll. Därmed har det tyvärr inte heller blivit någon träning.. men det tar vi tag i nästa vecka, tänker nämligen ta det lugnt i helgen också så jag verkligen blir frisk först. 
 
Måndag: Lukas födelsedag vilket innebar middag på en restaurang på stranden precis nedanför berget där skolan ligger. Restaurangen heter El Balneario och har grym utsikt, maten är också bra men det är väldigt mycket fisk, gärna friterad och det är inte riktigt min typ av mat så jag tyckte det var sådär. Min chokladfondant till efterätt var dock sjukt god! Jag mådde inte alls bra denna dag, hade ont i huvudet och halsen samt lock för öronen. Under eftermiddagen fick jag även feber och kände mig väldigt risig. Jag gick hem och sov efter skolan innan jag gick med ut på middagen. När de andra gick ut så åkte jag hem och sov istället. Smart val! 
 
Tisdag: Ingen feber och huvudvärk längre vilket var väldigt skönt. Det var lite lättare att hänga med på lektionen, på måndagen ville jag mest att det skulle ta slut och att läraren inte skulle fråga mig några frågor haha. Efter skolan åkte jag hem åt lite ägg till lunch innan jag och Sophie mötte upp de andra på stranden. Vi låg och solade/sov i 3 timmar innan vi åkte hem och chillade på kvällen. Åt lite indisk gryta till middag och pratade med både mamma och pappa, mysigt!
 
Onsdag: En ganska normal dag och gjorde inte speciellt mycket innan kvällen. VI hade kommit överens ett gäng om att laga middag hemma och oss och som jag nämnde i tidigare inlägg gjorde jag köttbullar på beställning. Väldigt gott och allt tog slut, har redan blivit tillfrågad att göra dem igen så det ska jag absolut göra någon mer gång innan jag åker hem. Det påminner mig även om att jag ska översätta recepten på köttbullar och chokladbollar till spanska och engelska. Renske, en av de holländska tjejerna, tycker hennes spanska är bättre än hennes engelska (och det är den typ också) så hon undrade om hon kunde få det på spanska. Jag tog det som en utmaning och tänker att det är bra för min spanska. 
 
Torsdag: Igår började morgonen på bästa sätt med att min dragkejda på väskan gick sönder, suck. Gick alltså runt hela dagen med öppen väska och insåg ganska fort att jag behövde köpa en ny då det är hur lätt som helst att stoppa ned handen och ta min plånbok. Efter skolan gjorde jag läxan i skolan och sedan tog jag en spontan lunch med Kathrine (svensk tjej ca 35) på TUK TUK inne i stan. Åt en kycklinggryta med grön curry och ris, så gott! Efter ca två timmars lunchande och snackande gav jag mig ut på väskjakt. Gick hela huvudgatan ner men kände inte riktigt att jag hittat rätt och bestämde mig efter lite vel fram och tillbaka att gå till Larios Center också för att kolla lite snabbt innan jag åkte hem. Hittade en snygg väska på Primark för endast 12 euro som kändes perfekt, värsta kapet! När jag kom hem pluggade jag inför provet vi hade idag och skrev även klart min text om homosexuella pars rättigheter och rätt att adoptera i Sverige. Luisa, min klasslärare, hade nämligen påpekat lite diskret tidigare i veckan att det var länge sedan någon gjorde något sådant. 
 
Fredag: Hade som vanligt ett litet prov och klarade detta, hade 45 av 60. Jag var väldigt kluven efteråt i hur jag borde göra, repetera eller fortsätta, då mina fel jag hade var väldigt korkade och när vi gick igenom det efteråt upptäckte jag onödiga fel redan innan vi gick igenom det. Vi hade nämligen pratat redan förra veckan om att repetera denna veckan men var ändå lite osäker på hur jag ville göra. Det är dock mycket nya uttryck denna veckan och även mycket om hur man använder vissa verb och när det ska vara indikativ eller konjunktiv. Pratade lite med Luisa och vi kom fram till att det är bra att repetera för att låta det sjunka in lite. Det innebär dock att jag ska skriva texter varje dag nästa vecka för att träna på det vi gått igenom på lektionerna. Hon påpekade nämligen att om man bara gör exakt samma sak som denna veckan, alltså läxorna en gång till och inte gör något mer, kommer man heller inte lära sig mer och då är det ganska meningslöst att repetera. Är nöjd med mitt val nu i alla fall och jag litar på hennes omdöme, hon har ändå varit min klasslärare sedan jag kom hit för 7 veckor sedan. Hon rättade i alla fall min text idag och sa att den var "perfekt" (för den nivå jag är på nu då alltså) och att det är tydligt att jag har förbättrat mitt skrivande mycket, nu gäller det bara att förbättra pratet mer också. Det känns dock betydligt bättre nu i slutet av denna veckan än innan. Nu ska jag börja göra mig iordning för ikväll ska vi ut och äta avskedsmiddag för Victoria, Lukas och Ali på Matahambre då det är deras favoritrestaurang (min med). Ska bli väldigt, väldigt gott! 
 
Här är en bild på min nya väska, väldigt nöjd! Ha det bra så hörs vi en annan dag! 
 
Kommentar:
2016-02-27 @ 00:06:42
#1: Emilia

Jättesnygg väska!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: