Amanda Werner

2016-01-27
18:12:54

Jordbävning

Av någon underlig anledning så glömde jag bort att berätta om att vi i måndags vaknade upp utav en jordbävning som gjorde så att hela huset skakade (hur glömmer man att berätta något sånt lixom?!). I allafall i måndags morse strax efter 5 så vaknade jag till av att min säng skakar. Det höll på i kanske 30 sekunder och jag hörde Sophie gå upp och kolla vad som hände. Jag var dock ganska lugn och orkade inte gå ut ur sängen, blev väckt lite för snabbt tror jag haha så jag låg kvar i sängen och väntade ut det. Efter det var det lite svårt att somna om igen men det gjorde jag i alla fall och jag märkte inget av det efterskalv som kom någon timme eller två senare. 
 
När vi gick upp på morgonen så var jag ju självklart tvungen att googla lite information om det och kom då fram till att den mätts upp till 6.3 på Richter-skalan vilket enligt mig är ganska mycket. Den hade dock inte sitt centrum här utan i vattnet mellan Marocko och Gibraltar. Den stad som drabbades värst var den spanska staden Meilla som dock ligger i norra delen av Afrika. Inga skadade men det var några hus som hade trillat ihop har jag för mig.
 
Spanska orten Málaga har drabbats av ett jordskalv. Enligt det amerikanska geologiska institutet USGS uppgår skalvet till magnituden 6,6. Foto: Skärmdump USGC Tror jordbävningen hade sitt ursprung i fältet med oranget och rött och att de röda linjerna  visar de ställen som känt av skalvet. 
 
Jordbävningen i måndags var den värsta här på länge men faktum var att det var en jordbävning redan förra veckan men som i princip ingen lade märke till. Imorse var det ytterligare en jordbävning men ännu än gång så var det i princip ingen som kände av den utan man vet om det på grund utav att man hört det på radion eller som i mitt fall, hört det från lärarna. Lite läskigt men samtidigt lite coolt att ha varit med om. 
 
Nu ska jag skriva mer om dagen, vi hörs i ett nytt inlägg strax! 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: