Amanda Werner

2016-01-29
15:29:00

Chiquitita dime por que..

Som ni kanske förstod av rubriken så är det den spanska versionen av låten Chiquitita (ABBA) som börjar såhär. Har lyssnat på den flera gånger under veckan och har den nu på hjärnan haha, men den är bra. Vår ena lärare tyckte att det var jättebra träning för uttalet att lyssna på ABBA då alla deras sånger (i princip) finns på spanska och dessutom har de bra uttal så när jag suttit och pluggat eller varit ute och gått har jag haft deras låtar i lurarna. 
 
I övrigt har jag inte så mycket att säga, gårdagen var väldigt lugn, gjorde inte så mycket mer än att plugga och skicka iväg papper till CSN. Skönt att ha en en dag där man bara kunde vara hemma och ta det lugnt. Jag pluggade inför provet som jag hade idag men hade lite svårt att koncentrera mig så gjorde de övningarna jag tänkte och sen stängde jag ner böckerna och drack te (ur en riktig kopp, wihooo) och somnade tidigt istället. 
 
Idag hade vi som sagt ett test och det gick ganska bra förutom skrivdelen som gick skitdåligt då jag blandade ihop när jag skulle använda två olika tempus.Så jag klarade provet och kunde gå vidare om jag ville, men jag kände att eftersom skrivdelen inte gick så bra så sitter det ju inte riktigt och därmed så bestämde jag mig för att repetera. Det som är bra är att vi bara är 4 i klassen nu och alla ska repetera denna nivå igen, alltså så kommer vi kunna lägga mer tid på att utveckla pratet under nästa vecka eftersom vi redan haft en genomgång på grammatiken. Det tycker jag känns jättebra då jag inte känner mig helt bekväm med att prata i dåtid även om jag är ganska säker på att fylla i verbformerna på ett grammatikprov. Ska dessutom skriva en liten text och lämna in varje dag som min lärare kommer att rätta för att på så sätt förbättra mitt skrivande vilket även kommer att leda till att jag blir bättre på att prata. 
 
Köpte havregryn igår så nu är det dags att börja äta något annat än mackor till frukost och lunch. Dagens lunch blev havregrynsgröt med ett ägg i (för er som undrar så smakar det helt som vanligt och är inte äckligt alls), mandelmjölk och även 2 knäckebröd med ost. Mums! 
 
Nu under eftermiddagen ska vi åka in till stan och hänga ett gäng tjejer där innan vi ska ut och äta middag och eventuellt ta en drink. Ska även kolla upp en grej angående vilken buss vi ska ta imorgon bitti för då bär det av till Marbella! Samma gäng tjejer som ska äta middag ikväll ska med till Marbella imorgon och planen är att vi tar bussen härifrån Malaga vid 9 och sedan att komma tillbaka under kvällen. Är jättetaggad och tror att det kommer bli jättekul! Vi har även börjat planera för att åka till Madrid en helg (fre-sön) i mars. Hade varit grymt roligt att åka dit så jag hoppas att alla som sagt att de vill åka faktiskt också säger det när det kommer till kritan, men tror åtminstone några av oss kommer att slå slag i saken och göra det. 
 
Nu ska jag hitta på lite grejer här nere så hörs vi på söndag med update från Marbella. 
 
 
Kommentar:
2016-01-29 @ 17:18:03
#1: Emilia

Visste inte att ABBA hade spanska låtar. Najs. Om du vill ha tips på mer bra spansk musik kan jag tipsa om artisten Axel som bla gjort låten "#MisOjos". Romeo Santos är också bra tex låten "Eres Mía".

Svar: Muchas gracias!!
Amanda Werner

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: