Amanda Werner

2016-02-16
12:00:00

5 saker jag saknar med Sverige

Även om jag älskar mitt liv här nere och det äventyr som det är så inser man efter ett tag saker man saknar. Jag tror vi alla härnere har någonting som man saknar med sitt hemland. När jag gör den här listan tänker jag mer på de saker man saknar och inte personerna. Självklart saknar man sin familj och sina kompisar också men i denna listan fokuserar jag på annat. Så här kommer det, 5 saker jag saknar med Sverige: 
  • Brödet - ett paket lingongrova just nu hade varit rena ramen drömmen. Egentligen hade det inte spelat någon roll vilket sorts bröd bara det var grovt! Här nere är det nämligen nästan omöjligt att få tag på. Om du går till supermercadon så är det baguette, baguette, baguette eller annat vitt bröd. Har du tur hittar du vitt bröd med lite mörk sirap i med lite frön på toppen.
  • Att allt är öppet på söndagar - det börjar bli lite mer av en vana nu men det är fortfarande sjukt irriterande att inga butiker är öppna på söndagar. Det har ju hänt mer än en gång att man glömt köpa något att äta på söndagen och när det väl är söndag så står man där och kan inget göra. Mataffärerna är alltså inte heller öppna. Det finns dock en kinesisk affär som säljer allt möjligt i närheten av oss och som även har lite mat (det absolut mest nödvändiga) och som tur är har i alla fall de öppet.  
  • Effektiviteten - något man inser mer och mer ju längre man bor här är hur effektivt det mesta flyter på hemma i Sverige. Det finns en anledning till varför uttrycket "mañana, mañana" myntades angående spanjorer. Många gånger går det så långsamt att man undrar vad tusan de håller på med. Men det är bara att ta ett djupt andetag och försöka hålla sig lugn, för inte går det fortare om man brusar upp, snarare tvärtom. Då gör de allt så långsamt de kan istället. 
  • Kundservice - nu kanske jag är lite skadad eftersom att jag jobbat i butik och på ett fik men ändå. Här nere har jag nog aldrig sett någon som stått i kassan på mataffären som lett. Det är ser alltid superbuttra ut och ser ut som om de bara väntar på att få sluta jobbet. Lite tråkigt och man blir inte direkt sugen på att handla mer. 
  • Det laktosfria sortimentet - i Sverige är det inga konstigheter om man är laktosintolerant. I varenda matffär i princip finns en sektion där du kan köpa laktosfria alternativ. Dessutom är det få saker som inte går att köpa laktosfritt. Här nere är det allt annat än normalt att det finns laktosfria alternativ. Mjölk har de alltid men matlagningsgrädde t.ex. finns på 2 affärer här i Malaga, dels på El Corte Ingles dels på Carrefour. Det är dock inte alltid man känner för att åka ända dit för att handla middag.. Det brukar dock lösa sig i slutändan, det gäller bara att bunkra upp ordentligt.
Detta saknar jag just nu! Att bara kuna välja precis vad man vill ha, i vilken butik som helst. 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: