Amanda Werner

2016-04-03
22:31:46

Mamma och Simon på besök

Tänkte berätta lite mer om hur det var samt vad vi gjorde när mamma och Simon var här och hälsade på. Det började med att jag på lördagen tog tåget till flygplatsen för att möta upp de där. Fick vänta en ganska lång stund då planet var försenat men jag satte mig på Starbucks och drack chailatte samt åt en muffin och tog det lugnt. Ångrade lite att jag inte tog med mig något att göra men det är sånt man inte tänker på förrän det redan är försent. Vid 01 kom dem dock ut i vänthallen och det var jättehärligt att få krama om dem. Vi tog en taxi till hotellet och jag hängde lite hos dem, samt fick med mig en hel del godis/mat de hade med mig samt min nya telefon innan jag åkte hem till lägenheten för att sova. 
Delar av de saker mamma och Simon hade tagit med sig. Kan erkänna att Lingongrovan smakade sjukt bra haha. 
 
Söndag: På söndag morgon packade jag lite saker som mamma och Simon skulle ta med sig hem till Sverige igen (jag är fortfarande lite orolig för övervikt även fast jag skickat hem en del grejer). Gick till hotellet vilket tar ungefär en kvart från mig. Gick dit och åt frukost med dem, jag hade väntat mig en riktigt maffig frukostbuffe men tyvärr var den ganska liten. Den funkade dock, de hade lite äggröra och bacon, stekta ägg, mackor och flingor så det var absolut godkänt (men inte så mycket mer än så). Efter frukost gick vi ut för att kolla in staden lite och vi började på Plaza de la Merced och gick sedan ner mot Alameda Principal vilket är den gatan där alla bussar kör mitt inne i stan. Där passerade nämligen den sista proccessionen för årets Semana Santa klockan 12 (läs 12.30) och vi stod och kollade på den. Enligt mig var den inte lika mäktig som många av de andra och det berodde nog framförallt på att det var i dagsljus.
En av de två troner som de bar med sig, som ni ser är de väääldigt många som bär den haha och då ska det ändå tilläggas att denna är väldigt liten, eller ja inte såg hög som de andra. 
 
Efter det så tog vi bussen till skolan och mamma och Simon fick känna på hur det var att gå "up the hill" som vi säger här nere. Döden haha. Vi kollade in skolan och både mamma och Simon var imponerade över hur fräscht och fint det var vilket var lite roligt att höra. Jag gillar det som nämnt innan väldigt mycket och tycker att skolan är väldigt mysig. Efter det så gick vi ner till stranden för att äta på den restaurang som troligtvis har det bästa läget i hela Malaga. Det var jättegod mat och som sagt, läget är helt grymt! Vi fortsatte sedan längs strandpromenaden till min lägenhet för att kolla in den innan vi fortsatte mot hotellet för att bada lite bubbelpool innan det var dags att göra sig iordning inför middagen. Vi började kvällen med att gå till AC Mariott hotel för att avnjuta en drink på deras takterass - den takterass med bäst utsikt i hela Malaga. Det är riktigt fint där måste jag säga! Min plan var sedan att gå till Matahambre vilket är min favoritrestaurang här i Malaga men det blev tyvärr inte så då de hade stängt för att personalen skulle få vara lediga sön-tis. Troligtvis då de har haft så extremt mycket att göra under Semana Santa. Därmed blev det ganska oförberett och jag hade ingen aning om var vi skulle gå men på vägen upp till Plaza de la Merced så sprang vi rakt på Taperia de Cervantes, som jag ännu inte hade hunnit besöka själv men som både Antonia och Katherine har pratat om. Det är en liten, avlång, trång lokal, riktigt spansk taperia och det var väldigt mysigt med god mat. Det var ett perfekt ställe för att smaka på traditionell tapas. Dit ska jag definitivt gå igen! Efter det så gick vi tillbaka till hotellet en stund innan jag gick hem till mig för att sova.
 
Här är en bild på El Balnerario, restuarangen med bäst läge i hela Malaga om du frågar mig. Den är riktigt populär bland spanjorerna själva och vi höll på att inte få något bord då vi inte hade reserverat. Vi fick vänta en stund men sedan löste det sig. Nedan ser ni mamma och Simon utanför restaurangen där vi åt tapas första kvällen. 
 
Måndag: Styrde vi hyrbilen mot Gibraltar för att göra lite sightseeing runt Malaga. Jag har mycket att berätta om denna dag och även mycket bilder att visa så jag gör ett eget inlägg av det som kommer upp i veckan!
 
Tisdag: Liksom tidigare dagar så åt jag frukost med mamma och Simon på deras hotell innan vi gick in mot stan. Denna dag stod svenska konsulatet som första punkt på listan att besöka. Jag behövde gå dit för att hämta ett formulär att fylla i för att beställa ett nytt körkort ner hit. Det var avklarat ganska fort och då gick vi på en shoppingrunda. Vi alla tre köpte skor, jag ett par marenas (sandaletter), Simon ett par gympaskor och mamma ett par klackar. Perfekt och i princip halva priset på alla om man hade jämfört med vad de troligtvis hade kostat i Sverige. Dessutom så fick jag med mig två tunna koftor från HM som kan vara bra att ha nu när det börjar bli varmare och man inte alltid behöver ha jacka på sig. Dessutom är de bra att ha i skolan då det är ganska kallt i klassrummen så det går inte bara att sitta i t-shirt. Bästa fyndet för dagen var dock mammas parfym på Primor. Hon hade kollat upp vad den kostade hemma, vilket var 595 kr och hon hittade den här för 29.95 euro. Det kallar jag fynd! Det innebar alltså mindre än halva priset, helt grymt! Efter vår lilla shoppingrunda gick vi och åt på ett hamburgerställe nere vid hamnen och åt jättegoda pulled pork hamburgare. Efter det gick vi till hotellet och gick upp till deras rooftop terass för att sola och bada bubbelpool. Vi hade verkligen tur med vädret då det var helt fantastiskt under de 3 dagarna (eller jag egentligen sedan 3 dagar innan mamma och SImon kom ända tills nu). På kvällen gick vi sedan till Mariott igen för en drink på takterassen innan vi gick ner till hamnen igen för att äta på ett argentinskt steakhouse. Vi alla tre åt kött och det var hur gott som helst! Bra avslut på några riktiga bra dagar. Väl hemma på hotellet igen så sa jag hejdå till mamma och Simon som skulle ta en taxi till flygplatsen klockan 05 morgonen efter innan jag gick hem och lade mig samt gjorde iordning det jag behövde till skolan dagen efter. 
 
Mamma och Simon på Mariotts takterass. Väldigt trevligt och med bra utsikt! 
 
Kommentar:
2016-04-04 @ 23:18:56
#1: Emilia

Vad mysigt det låter! Ni verkar ha haft riktigt härliga dagar!

Svar: Jaa det var jättemysigt :)
Amanda Werner

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: